dimarts, 20 de juliol del 2010

Noves propostes de "millora" als procediments selectius

Bon dia i salut. Som en Josep Francesc HUGUET, professor de tecnologia de l’IES ALGARB, d’Eivissa. Després d’haver participat en tres convocatòries com a opositor, i en altres 3 com a membre de tribunal, volia fer unes propostes de possibles millores per als procediments selectius.

Però abans crec que el més adequat és destacar els ASPECTES ACTUALS POSITIUS que s’haurien de mantenir:

●    Estructura actual de les proves, on tots els opositors poden demostrar la seva capacitat per a fer de professor (les proves eliminatòries prèvies que hi havia abans només servien per llevar feina als tribunals)
●    Repartiment de places i tribunals per Illes: Redueix despeses i molèsties, i estabilitza plantilles, encara que genera situacions “incòmodes” entre opositors i membres del tribunal que es coneixen.
●    Accés MOPIS per a opositors: per facilitar l’accés a la informació.

Passant ara als ASPECTES QUE ES PODRIEN MILLORAR (alguns ja inclosos en les propostes que vaig enviar en 1999 i el 2000)

- Per a millorar la transparència del procés i el caràcter educatiu de les proves (i així donar exemple de la funció docent):

●    Obligar els opositors a assistir a les actuacions dels “companys” (que haurien de ser totes públiques), al menys els citats en la mateixa convocatòria. D’aquesta manera s’obté una funció didàctica per als “espectadors”, una situació més real per a “l’expositor”, i una funció de transparència sobre l’actuació del tribunal per reduir suspicàcies.
●    En les llistes de notes de la fase oposició, treure la llista només dels aprovats, separant les notes de les diferents parts de cada fase, i oferir, amb immediatesa, als no-aprovats, un full individual de notes i un petit informe sobre els aspectes que haurien de millorar (de la part d’exposició i defensa, especialment) per haver pogut aprovar (l’informe podria ser de l’estil dels que fan els tutors en les reunions d’avaluació dels instituts). Es milloraria així l’aspecte didàctic i es reduiria la pèrdua d’autoritat i de “credibilitat” dels opositors suspesos (i professors interins la majoria d’ells) en front dels alumnes que hagin pogut veure exposades les notes “negatives”.

- Per a millorar l’organització i funcionament dels tribunals:

●    Centralitzar les compres de materials de papereria, reduiria despeses i reduiria feines i mals de caps als presidents de tribunal.
●    Si no se centralitzen les compres, subministrar al menys una llista orientativa, per escrit, dels materials que es poden necessitar.
●    La resta d’orientacions i consells als tribunals, donar-los en guions per escrit en les reunions informatives, especialment d’aspectes que poden desembocar en impugnacions. Establir un repartiment clar i detallat de funcions evitaria errades.
●    Millorar l’automatització dels documents. M’ha semblat un retràs que en alguns documents, com les actes, s’hagin d’introduir les dades a mà (noms dels membres del tribunal, càlcul de percentatge de notes, etc) quan fa 10 anys ja ens varen subministrar uns informes automatitzats fets amb Access. Igualment es podria fer amb els documents de la part econòmica, on des de les actes es recopilassin els dies d’assistència de cada membre. I especialment, prescindir de la sol·licitud de transferència bancària quan el compte destinatari sigui el mateix que el de la nòmina que cobram cada mes.
●    Uniformitzar la durada i retribució econòmica dels tribunals, en funció dels opositors presentats. Establir un interval de màxim i mínim nombre d’opositors per dia per garantir l’efectivitat del procés.

- En el nomenament dels membres de tribunals:

●    Exposar públicament (a Internet, per exemple) el llistat de TOTS els professors de cada especialitat afectats pel sorteig, indicant el motiu (basta el número de causa) dels exclossos, fins cobrir les places de titulars i suplents.
●    Afegir com motiu d’exclusió els casos de professors que tenguin un promig de participació en procediments selectius major que la majoria dels altres professors de la seva especialitat (1 vegada per sexenni treballat, per exemple).
●    Compensar les actuacions amb hores equivalents a formació permanent, grups de treball o seminaris, útils per a la consolidació de sexennis, mèrits, etc.

- Referits a altres vessants dels procediments

●    En la convocatòria oficial del BOIB, afegir la paraula exclusivament quan es fa referència a que l’opositor podrà consultar un exemplar de la programació, en l’apartat  7.2.3.1 PART B.1, si és el que pretén la convocatòria.
●    En l’apartat de mèrits, s’haurien de valorar més les carreres idònies per a cada especialitat (en el cas de Tecnologia les carreres tècniques que inclouen projectes fi de carrera (o incloure’l com a mèrit addicional)) i valorar més els expedients brillants en una carrera, que els mediocres en vàries.
●    No saturar l’estructura laboral oferint moltes places de colp, ja que això pot fer baixar el nivell d’exigència del tribunal i facilitar el pas de “rèmores” en el sistema. Compensar el cost econòmic de muntar les oposicions, fomentant interinatges “tutoritzats” més estables.
●    En relació a l’anterior, aprofitar l’experiència docent com a interins per a detectar la capacitat dels futurs funcionaris de carrera, en lloc de deixar-ho per a la fase de pràctiques posterior, que és ben sabut que és només un “tràmit”. En casos de professors que, reiteradament, han tengut queixes o conflictes amb companys, directors, etc., fer un estudi imparcial i a fons per a detectar la capacitació d’aquestes persones i allunyar-los de la tasca docent si poden afectar negativament als alumnes o a la resta de la comunitat.
●    Mantenir les valoracions de tribunals més d’una convocatòria, de manera que els opositors aprovats però que han quedat sense plaça, puguin disposar d’ella quan tornin a oferir-se places. Mentrestant es pot recompensar la seva aptitud i actitud com a interí, però amb prioritat per ocupar una plaça sobre els altres no aprovats.
●    En especialitats amb temaris de coneixements específics de díficil “lectura”, com la de matemàtiques, habilitar altres sistemes d’exposició (correcció del tribunal, projectors de fulls en paral·lel a la lectura, etc.).
●    Per a fixar un context més real, podria demanar-se als opositors que preparassin la seva programació per un grup (o nivell) concret d’un institut de les illes, amb el nombre real d’alumnes, ANEEs, etc. Per això s’hauria de posar a disposició de qualsevol aspirant la informació “estadística” de tots els instituts.
●    Allargar el temps de preguntes a un màxim de 15 minuts o 10 minuts al menys.

Eivissa, 16 de juliol de 2010.

Enviat a ANPE, STEI, UGT, CCOO, CSI-CSIF (l'adreça USO balears donava problemes)
Enviat al president del tribunal per reenviar-lo al Coordinador dels tribunals

3 comentaris:

  1. Un bon i molt eficient company, que crec que no és amic de "l'exposició pública" em va transmetre per correu, ja fa dies, els següents interessants comentaris:
    "Acabo de leer tu escrito y estoy de acuerdo en general aunque hay cosas en las que el desacuerdo es algo mayor. P. ej. me parece bastante violento lo de tener que examinar a gente con la que llevo años trabajando, por no hablar de condicionado que estás, tema del que ya hemos hablado largo y tendido.

    Respecto a lo de obligar a todos a presenciar las actuaciones, supongo que te refieres a algunas ya que si no estarias obligando a los de fuera de la isla a costearse unas largas, estresantes y poco gratificantes vacaciones, lo cual iría además en contra de hacer las oposiciones por islas por comodidad y para ahorrar.

    Tampoco tengo muy claro las bondades de mantener como "aprobados en reserva" a los que aprueban sin plaza, ya que cada año el nivel es distinto y gente que aprueba un año podría no hacerlo otro o al revés.

    Por lo demás, ya digo, me parecen bastante interesantes. "

    ResponElimina
  2. Les respostes que vaig rebre dels sindicats, molt menys concretes, estan adjuntes a l'entrada:

    http://missatgesalamar.blogspot.com/2010/07/irregularitats-en-la-composicio.html

    ResponElimina
  3. Un altre bon company m'ha comentat el següent:

    -Sobre la primera prova actual de les oposicions, "Per a mi és el primer que tindria de canviar. La part A de la fase oposició deuria de ser per exemple, 500 preguntes tipus text de tot el temari, no és just, que a una persona que porta 2 temes i li caigua el tema que ha estudiat aprove per açò i una altra que en porte 50 no li caigua el tema i no aprove, conec aquest cas. Si la primera prova es tracta de demostrar els coneixements, que es demostren els de tot el temari, no sols és d'un tema. Més objectiu que açò per avaluar els coneixements, no conec res. Crec que el Mir fa una cosa semblant."
    -"Hi ha alguna proposta de les que fas que no m'agraden gens ni mica, com per exemple la d'obligar assistir a les actuacions dels altres, ja som prou majors per a saber com preparar-nos i com no i a més a més si un no sap preparar-se ell mateix, com ha de preparar a la resta?"

    ResponElimina